advenue digital marketing bureau banner logo

10trins guide til Gode Reklamer

1:


Den er Promoverende: i sin kerne, en form for kommunikation, der sigter mod at offentliggøre et produkt eller en service og opfordre til salg. God reklame er af natur promoverende.

Selvom nogle måske betegner reklamer som “propaganda”, er det faktisk to separate begreber. Propaganda søger at påvirke en befolknings ideologi og tænkemåder, mens reklame fokuserer på at påvirke købsvaner. En god reklame er promoverende af natur, selvom denne promovering kan være mere eller mindre subtil.

2:

Den er Overbevisende: For at opnå deres primære mål om at øge salget af et bestemt produkt eller en service skal effektive reklamer overbevise forbrugerne om, at det fremhævede produkt eller service er bedre end et lignende tilbud fra en konkurrent. Overbevisende reklame sikrer, at et produkt kan løse en forbrugers behov eller forbedre deres liv på en eller anden måde.

Reklamer benytter en række taktikker såsom at appellere til forbrugernes følelser, vinde deres tillid med autoritative argumenter eller bruge logiske grunde til at retfærdiggøre købet af et produkt. Husker du de lektioner om ethos, pathos og logos fra gymnasiet? Effektiv reklame bruger disse værktøjer hele tiden.

Dette kan ses i kampagnerne, som diamantselskabet De Beers har lanceret gennem årene, hvor de forsøger at overbevise folk om, at diamantringe er essentielle for en forlovelse.”

3:


Det er en del af virksomhedens samlede markedsføringsstrategi: Bag enhver kampagne er der en masse strategisk tænkning involveret. Reklame er altid i overensstemmelse med et specifikt markedsføringsmål, der forbinder sig med brandets eller virksomhedens globale interesser. En stærk reklamestrategi bør indrammes inden for den generelle markedsføringsplan, ligesom i Nikes “Just do it” kampagne. Denne korte tagline er mindeværdig og passer til Nikes image som et brand, der driver både professionelle og amatør-udøvere til at stræbe efter at nå deres mål.”

4:

Det er Målrettet: i fortiden støttede reklame sig på massemedier som radio og fjernsyn for at nå ud til så bred en målgruppe som muligt. Effektiv reklame i dagens verden kræver målrettede og segmenterede målgrupper.

Hvert brand har en køberpersona eller et ideelt kundeprofil, de forsøger at tiltrække. Jo mere fokuseret din reklame er på en bestemt målgruppe, desto mere effektiv kan den være. Indholdet i dine annoncer bør være specielt designet til at appellere til ønskerne og behovene hos din målgruppe. Annoncer fungerer ikke godt, hvis de ikke forsøger at appellere til en specifik type person.

5:

Det er en Investering: Reklamekampagner kræver en investering af tid, ressourcer og selvfølgelig penge. Generelt opkræver kanalen, der udsender annoncerne, en vis sum som vederlag for deres udbredelse.

En god reklamekampagne vil øge virksomhedens overskud, og dette bør overstige de investerede omkostninger. For at forstå forholdet mellem omkostningerne måler annoncører kampagnens ROI (afkast af investering). Et positivt ROI indikerer, at reklamekampagnen har været en succes. En måde at få en bedre idé om, hvad der vil skabe en succesfuld kampagne, er at foretage A/B-test af dine annoncer. Dette giver dig mulighed for at teste forskellige variable og variationer af dine annoncer og se, hvad der giver de bedste resultater.

6:

Det er Originalt: Det er ingen hemmelighed, at reklame lider under markedets mætning. Forbrugerne bliver udsat for hundredvis af annoncer om dagen i forskellige formater, og mange lægger endda ikke mærke til dem. Derfor skiller effektiv reklame sig ud fra konkurrencen ved at bruge uventede formater og ressourcer.

Du kan fange brugerens opmærksomhed ved at fremhæve nyheden i dit produkt eller din service, tilbyde en fantastisk aftale eller gøre noget helt uden for boksen, som Coca-Colas “Del en Coke” kampagne. I denne kampagne erstattede Coca-Cola deres logo med nogle af de mest populære navne på hvert af de markeder, hvor de solgte deres produkt. Denne kampagne var relativt enkel, men samtidig enormt succesfuld. De udvidede endda kampagnen i ferierne for at inkludere “navne” som julemanden.

7:

Det er Kreativt! : Morsomme videoer, chokerende billeder, uforglemmelige taler, fængende jingler osv. Effektive annoncer bruger kreativitet til at skille sig ud og gøre et brand øjeblikkeligt genkendeligt eller mindeværdigt. De bedste kreative annoncer formår at overraske brugerne, opfordre dem til at handle og blive øjeblikkeligt mindeværdige, alt imens de forbliver tro mod brandets principper. Et fantastisk eksempel på dette er Old Spices virale reklamekampagne, “The Man Your Man Could Smell Like”. Denne kampagne brugte humor med succes til at formidle budskabet. Tag et kig!

8:

Det er Konsekvent: Virkelig gode annoncer forbliver konsekvente med brandets kerne og de værdier, der er forbundet med det. Generelt kan en enkelt annonce ikke opnå dette mål, især ikke i en mættet markedsføringssituation. Derfor er en nøgleaspekt af reklame konsekvens.

Ideelt set bør hver forbruger inden for målgruppen modtage tilstrækkelig påvirkning til at huske brandet og dets budskab, men ikke så meget at det bliver irriterende. Det er også interessant at overveje, at påvirkninger kan gentages gennem samme medie. For eksempel ved at se den samme tv-reklame flere gange eller formidle det samme budskab ved at tilpasse det til forskellige kanaler (tværkanals- eller multikanalsreklame).

9:

Det er Personligt: Personalisering er en stadig vigtigere trend, og det er lettere end nogensinde før. Virkelig effektive annoncer bliver i stigende grad personliggjort ud fra karakteristika og behov hos en bestemt bruger. For eksempel kan du bruge marketingautomatisering til at sende e-mails med personligt indhold, som den nedenfor fra Sephora. Denne type e-mails adresserer direkte dine kunders ønsker og behov og giver dem tilbud og information, der er relevant for dem. Remarketing er en anden god måde at bruge personlige annoncer på, især for e-handel eller detailforretninger.

Tilpassede oplevelser, tilbud og interaktioner giver brands mulighed for at opbygge forbindelser til deres kunder og skabe loyalitet.

10:

Det er Etisk: På grund af dets overbevisende kraft skal reklame kontrolleres for at forhindre vildledende information eller uetiske kampagner. Selvom der er flere offentlige instanser, der regulerer den etiske side af reklame, er det også afgørende, at annoncører og bureauer tager ansvar. I sidste ende afspejler ærlig reklame annoncørens værdier, bidrager til at forbedre et brands image og er gavnlig på lang sigt. Hvis forbrugerne føler, at de kan stole på dit brand, og at dine værdier stemmer overens med deres egne, er de langt mere tilbøjelige til at købe fra dig, fortælle deres netværk om dit brand og blive loyale kunder.

Måling af effektivitet – hvordan?

Målinger til at Måle Effektiviteten af Reklamekampagner Her er nogle vigtige målinger, der kan hjælpe dig med at overvåge succesen af dine reklamekampagner. Dette er ikke en udtømmende liste, men det er nogle nøglemålinger, der kan hjælpe dig med at komme i gang!

  • Trafikkilder og Kanaler Når det kommer til betalte trafikkilder, vil nogle altid være mere effektive end andre. Det er op til dig at finde ud af, hvilke der fungerer bedst for din virksomhed! Dette afhænger ofte af, hvor dit publikum bruger tid online.

  • Klikrate (Click-Through Rate) Du er måske allerede bekendt med klikraten. Den er forholdet mellem klik og visninger for en reklamekampagne og bruges ofte til at måle succesen af en reklamekampagne eller en e-mail-marketingkampagne.

  • Konverteringsrate Dette er den vigtigste måling for din kampagne, fordi den fortæller dig procentdelen af brugere, der har udført en bestemt handling på din hjemmeside. Handlingen kan være alt fra at udfylde en formular til at tilmelde sig en gratis prøveperiode af dit produkt eller din service. Optimering af konverteringsraten er også noget, der kan arbejdes på for at forbedre resultaterne.

  • Fastholdelsesrate Fastholdelsesraten måler, hvor mange af dine kunder du har formået at fastholde i løbet af en bestemt periode. Det svarer typisk til en person eller virksomhed, der bruger dit produkt eller din service mere end én gang om dagen, uge, måned osv.

  • Sociale Målinger Til sidst har vi sociale medie-målinger. Sociale medier er et af de vigtigste værktøjer for brands, når det kommer til at køre reklamekampagner. Indikatorer som antallet af delinger, visninger, likes, kommentarer osv. hjælper dig med at forstå, hvordan din reklamekampagne klarer sig.

Få gratis rådgivning

Book en rådgivning